"1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, podstawie programowej kształcenia ogólnego, przepisach wykonawczych oraz Programie Wychowawczym Gimnazjum.
2. Program Wychowawczy Gimnazjum i Program Profilaktyki lub ich zmiany uchwala Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
3. Gimnazjum przygotowuje każdego ucznia do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
4. Podstawą wychowawczą uczniów w gimnazjum staje się chrześcijański system wartości na podstawie deklarowanego prawa Rodziców do religijnego wychowania swoich dzieci.
5. Gimnazjum w szczególności: 1) Umożliwia zdobycie rzetelnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia gimnazjum oraz kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. 2) Wspiera rozwój intelektualny, psychiczny, fizyczny i zdrowotny ucznia. 3) Umożliwia kształcenie twórczego myślenia oraz umiejętności wykonywania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób przygotować młodzież do dalszej nauk i pracy w warunkach współczesnego świata. 4) Rozwija motywację uczniów, jako jedną z najważniejszych sił ukierunkowujących ich działania. 5) Zapewnia uczniom bezpieczeństwo podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozalekcyjnych i podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę. 6) Sprawuje opiekę nad uczniami i w razie potrzeby wybiera rodzaj pomocy.
6. Klasyfikowanie i promowanie uczniów jest zgodne z ogólnie obowiązującymi zasadami.
7. Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych.
8. Szkoła wzmacnia poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej oraz umożliwia podtrzymanie kultury i tradycji regionalnej w ramach pracy edukacyjnej.
9. Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Niepołomicach i na wniosek rodziców, wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu umożliwia uczniom uzyskanie pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
10. Dla uczniów ( z zaburzeniami rozwojowymi, defektami fizycznymi ) lub mającymi trudności w nauce szkoła w porozumieniu z organem prowadzącym może zorganizować zajęcia wyrównawcze, reedukacyjne lub gimnastykę korekcyjno– kompensacyjną.
11. Dla uczniów z deficytami rozwojowymi na podstawie Orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i w porozumieniu z organem prowadzącym Dyrektor szkoły organizuje nauczanie indywidualne.
12. Uczniów wymagających badań specjalistycznych w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej wychowawcy klas są zobowiązani zgłosić do Dyrektora szkoły w każdym czasie.
13. Uczniom wybitnie zdolnym szkoła umożliwia : 1) indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauki, 2) udział w konkursach organizowanych przez szkołę, 3) udział w olimpiadach przedmiotowych, 4) udział w międzyszkolnych konkursach i zawodach sportowych. "